در حالی که شنا کردن ، یک راه عالی برای داشتن فعالیت بدنی به منظور سالم ماندن است، اما مهم است که از خطرات مربوط به  استخرهای آلوده عمومی و پارک های آبی کثیف آگاه شوید. در اغلب موارد، بسیاری از ما تصور می کنیم که گرداننده های استخر به استانداردهای سختگیرانه ای برای تمیز نگه داشتن استخر پایبندند، اما هیچ روش ثابت و مشخص ملی برای نگهداری از استخرها وجود ندارد.

بنابراین قبل از پریدن در استخر، بدانید که چه چیزهایی ممکن است در زیر این سطح، کمین کرده باشد.


۱. مدفوع:

به نظر مرکز کنترل بیماری (CDC)، یک شناگر معمولی در وارد کردن حداقل ۰.۱۴ گرم مدفوع به آب استخر سهیم است! آنهم معمولا در عرض ۱۵ دقیقه ی اول وارد شدن به استخر. و یک گزارش بازرسی های معمول این مرکز از استخرها، که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، دریافت حدود یک استخر از هر هشت استخر، مرتکب تخلفات جدی شدند که سلامت عمومی را تهدید می کرد، و منجر شد آن استخرها فورا بسته شوند.

۲. باکتری ای کولای:

CDC، یک مطالعه جدید در مورد چیزهایی که در آب استخر وجود دارند منتشر کرده، و آن گزارش، چندان خوب بنظر نمی رسد. آب هایی که از ۱۶۱ استخر در منطقه آتلانتا نمونه گیری شده بود، نشانه هایی از ای کولای را نشان داد (یک باکتری که اغلب، به مدفوع مربوط می شود). و نمی توان این مسئله را کاملا به بچه ها ربط داد. در حالیکه این درست است کودکانی که بدرستی در مورد اجابت مزاج آموزش ندیده اند می توانند مدفوع را به داخل آب استخر بیاورند، اما بزرگسالان نیز مقصر هستند!

هنگامی که شما از شستشو با صابون و آب قبل از وارد شدن به استخر خودداری می کنید، باعث وارد شدن مدفوع به داخل آب استخر خواهید شد. یک دوش ساده با صابون قبل از ورود به آب می تواند خطر آلودگی استخر را به طور قابل توجهی کاهش دهد. و برای بچه های کوچک، مطمئن شوید که پوشک را در حمام یا محل تعیین شده برای تعویض پوشک، عوض می کنید، نه کنار استخر، چون احتمال ورود میکروب ها به داخل آب را افزایش می دهد.

۳. بیماری های آب تفریحی:

بیماری های آب تفریحی (RWIs) توسط میکروب هایی بوجود می آیند که با بلعیدن آب آلوده موجود در استخرهای شنا، جکوزی ها، پارک های آبی، دریاچه ها و اقیانوس ها به بدن وارد می شوند. با توجه به نظر CDC، در تعداد شیوع RWIs در دو دهه ی گذشته، افزایش وجود داشته است. شایع ترین RWIs، اسهال است. سایر عفونت های RWIs عبارتند از:

  • دستگاه گوارش
  • پوست
  • گوش
  • تنفسی
  • چشم
  • مغز و اعصاب
  • زخم
  • شایع ترین، اسهال است که توسط میکروب هایی مانند کریپتو و ای کولای بوجود می آید.

کلر و دیگر مواد ضدعفونی کننده، میکروب ها را فورا از بین نمی برند. بعلاوه، ترکیب شدن کلر با ادرار و عرق، کلر موجود در استخر را تحلیل می برد و باعث می شود کارایی اش را از دست بدهد! به همین دلیل است که حفظ کلر در سطوح توصیه شده، برای سالم نگه داشتن استخر ضروری است.

۴. کریپتوسپوریدیوم (کریپتو):

کریپتو، انگلی است که باعث بیماری اسهال کریپتوسپوریدیوسیس می شود. این انگل توسط یک پوسته بیرونی محافظت می شود که به آن امکان می دهد تا ۱۰ روز (حتی در آب کلر زده) زنده بماند. این بدان معناست که حتی استخرهایی که در شرایط خوبی نگهداری می شوند نیز می توانند کریپتو را در میان شناگران منتشر کنند. کریپتو به علت اصلی شیوع بیماری اسهال مرتبط با استخر شنا، تبدیل شده است. به گفته CDC از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸، موارد گزارش شده کریپتو، بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. خوشبختانه شما می توانید با رعایت صحیح بهداشت در پارک های آبی و استخرهای عمومی، به جلوگیری از کریپتو کمک کنید.


۵. ژیاردیا:

ژیاردیا، یک انگل میکروسکوپی است که باعث اسهال می شود. این انگل روی سطوح یا در خاک، غذا یا آب آلوده یافت می شود. ژیاردیا مانند کریپتو توسط یک پوسته بیرونی محافظت می شود که به آن امکان می دهد برای مدت طولانی در بیرون از بدن زنده بماند، و همچنین آن را در برابر کلر مقاوم می کند.

یک فرد می تواند با بلعیدن کیست های ژیاردیا (پوسته های سخت حاوی ژیاردیا) موجود در غذا یا آب آلوده، عفونی شود. این کیست ها بعد از اینکه بدن میزبان را از طریق مدفوع ترک می کنند، بلافاصله عفونی می شوند. در حالی که این انگل ها می توانند به روش های مختلفی پخش شوند، اما آب (آب آشامیدنی و آب تفریحی)، رایج ترین روش سرایت آن است. این انگل می تواند از فردی به فرد دیگر یا از حیوان به انسان منتقل شود.

اگر شما آب آلوده (مثلا آب یک استخر شنای عمومی آلوده ) را ببلعید، خودتان را در معرض ابتلا به عفونت ژیاردیا قرار می دهید. میزان شیوع عفونت ژیاردیا معمولا در ماه های تابستان، افزایش می یابد.

۶. ادرار در استخر:

با توجه به یک بررسی که توسط شورای سلامت و کیفیت آب انجام شد، از هر ۵ آمریکایی، ۱ نفر به ادرار کردن در استخر اعتراف دارد! اما این کار خطا، فقط مربوط به افراد معمولی نمی شود که به طور تفریحی به استخر می روند. نزدیک به ۱۰۰ درصد از شناگران رقابتی حرفه ای گزارش کرده اند که بطور منظم در استخر ادرار می کنند!

مشمئز کننده است، و همچنین ناسالم. ادرار، با آب استخر که به آن مواد شیمیایی زده شده، تداخل پیدا می کند و اساسا کلر را که برای از بین بردن میکروب های مضر در نظر گرفته شده است، تحلیل می برد. اگر افراد بسیار زیادی در استخر ادرار کنند یا در حالیکه عرق دارند در آن شیرجه بزنند، در این صورت کلر بسیار کمی برای از بین بردن میکروب ها باقی خواهد ماند.

۷. محصول فرعی کلر:

هنگامی که ما وارد آب می شویم، عرق، ادرار، مدفوع غیر قابل تشخیص، لوسیون، و ضد آفتاب را، به مخلوطی نامرئی و رقیق از مواد شیمیایی و باکتری های موجود در آب استخر، اضافه می کنیم! کلر درون استخرها، برای کشتن باکتری ها و میکروب های آب در نظر گرفته شده است. اما اگر متوجه یک بوی قوی از کلر در یک استخر عمومی شدید، این در واقع چیز خوبی نیست و نشان دهنده یک مشکل در نگهداری استخر می باشد. یک استخر که به خوبی به آن کلر زده شده باشد، در واقع باید دارای بوی کمی باشد.


سطح کلر آزاد مناسب، چقدر است؟

بررسی سطح کلر آزاد آب استخر

استخرها:

سطح کلر آزاد (۱ تا ۳ mg/L یا ppm) و pH (۷.۲ تا ۷.۸) قدرت کشتن میکروب ها را به حداکثر می رساند.

جکوزی آب داغ / اسپا:

سطح ماده ضد عفونی کننده (کلر ۲ تا ۴ ppm یا برم ۴ تا ۶ ppm) و pH (۷.۲ تا ۷.۸) قدرت کشتن میکروب ها را به حداکثر می رساند.

مشکل این است که تمام مایعات بدنی که ما وارد استخر می کنیم، با مواد آلی موجود و با کلر در آب واکنش نشان می دهند. در یک مطالعه، دانشمندان بررسی کردند که چگونه آن واکنش ها، محصولات فرعی بالقوه خطرناک کلر را تولید می کنند، که با ناراحتی پوست و ریه، آلرژی ها و آسم، سرطان مثانه، و کبد مرتبط دانسته شده اند.

از خودتان در برابر خطرات استخرهای آلوده محافظت کنید

برای مصون ماندن از این خطرات، این نکات بهداشتی را رعایت کنید:

کودکان در استخر

  1. دست هایتان را مکررا بشویید. از آب و صابون حداقل بمدت ۲۰ ثانیه استفاده کنید و دست ها را به شدت به هم بمالید.
  2. آب استخر را قورت ندهید. کریپتو می تواند توسط نوشیدن آب آلوده منتقل شود. از آنجا که کریپتو توسط محتوای کلر موجود در استخر از بین نمی رود، هرگز آب استخر عمومی یا جکوزی ها را نبلعید.
  3. به دیگران احترام بگذارید. اگر اسهال دارید شنا نکنید (رعایت این مورد برای کودکانی که پوشک می پوشند، بسیار ضروی است). اگر تشخیص داده شد که مبتلا به کریپتو هستید، حداقل بمدت ۲ هفته پس از برطرف شدن اسهالتان، شنا نکنید.
  4. قبل از شنا کردن دوش بگیرید. همیشه قبل از وارد شدن به آب، خودتان را بخوبی بشویید.
  5. کودکان را بشویید. قبل از وارد شدن کودکانتان به آب، آنها را بخوبی با آب و صابون بشویید، بخصوص باسنشان را. همچنین بعد از عوض کردن پوشک بچه ها یا استفاده آنها از توالت، آنها را مجددا بشویید.
  6. کودکان را چک کنید. کودکان را بطور مرتب به دستشویی ببرید و پوشکشان را چک کنید. همچنین، همیشه پوشک ها را در دستشویی (یا حمام) عوض کنید، نه کنار استخر.