شنا از جمله ورزش هایی نیست كه آسیب های چشمی یكی از آسیب ها و خطرات آنها باشد (مثل فوتبال، تنیس، بیس بال، …) ولی قرمز شدن چشم بعد از شنا كردن به ویژه در استخر یكی از مسائلی است كه بسیاری با آن مواجه اند. ولی آیا باید نگران این مسئله بود؟ خیر. قرمز شدن چشم ها پس از شنا در استخر سبب آسیب درازمدت نمی شود.

كلر كه برای ضد عفونی كردن و از بین بردن باكتری ها به آب استخر اضافه می شود به خودی خود مشكل ساز نیست. مشكل زمانی رخ می دهد كه كلر در مجاورت نیتروژن یا آمونیاك موجود در آب قرار می گیرد و از تركیب اینها كلرامین تشكیل می شود. در حقیقت علت اصلی قرمزی شدن چشم ها كلرامین است. عروق سطحی روی سفیدی چشم بر اثر تماس با كلرامین ملتهب شده و چشم قرمز می شود. كلرامین همچنین لایه موقتی روی قرنیه ایجاد می كند كه سبب التهاب، حساسیت، خشكی و قرمزی چشم می شود. به این وضعیت كراتیت می گویند.

راه حل و درمان قرمزی چشم ها پس از شنا در استخر چیست؟

بر خلاف بسیاری كه تصور می كنند درمان این وضعیت استفاده از قطره هایی است كه قرمزی چشم را كم می كنند درمان صحیح استفاده از تركیباتی نظیر اشك مصنوعی است. اشك مصنوعی لایه ای روی قرنیه ایجاد كرده و به آن فرصت می دهد التیام یابد. مكانیسم اثر تركیباتی كه قرمزی چشم را كم می كنند منقبض كردن عروق خونی است و قطع این داروها سبب شدیدتر شدن مشكل خواهد شد. اگر قرمزی و سوزش چشم شدید باشد و یا به دفعات تكرار شود یك راه دیگر استفاده از عینك شنا است.

استفاده از قطره اشک مصنوعی برای رفع قرمزی جشم

اغلب تصور می شود قرمزی چشم ناشی از زیاد بودن كلر آب استخر است در حالیكه واقعیت دقیقا بر عكس این است و این مسئله اغلب ناشی از كم بودن كلر آب است. حتی بوی تندی كه اغلب افراد تصور می كنند ناشی از زیاد بودن كلر است نیز بخاطر كم بودن كلر آب ایجاد می شود. دلیل این مسئله این است كه مولكول های آزاد كلر با نیتروژن و آمونیاك تركیب می شوند و كلرامین ایجاد می كنند. افزایش كلر آب علاوه بر اینكه مانع رشد باكتری ها در آب استخر می شود سبب شكسته شدن پیوند های شیمیایی كلرامین و شكسته شدن مولكول های آن شده و مشكلات مربوطه را كاهش می دهد.

در صورتیكه كلر آب كم باشد احتمال عفونت چشم ناشی از وجود باكتری ها در آب افزایش می یابد. عفونت چشمی (اغلب كنژنكتیویت) معمولاً علاوه بر قرمزی و التهاب با درد و ترشح همراه است. در صورتیكه قرمزی بعد از شنا در استخر از حد یك التهاب خفیف فراتر رفته و با ترشح همراه باشد بهتر است به چشم پزشك مراجعه كنید.

در مجموع رعایت نكات زیر تا حدود زیادی مانع از مشكلات چشم ناشی از شنا در استخر می شود:

استفاده از عینک شنا برای جلوگیری از قرمزی چشم ها

  • بلافاصله پس از بیرون آمدن از آب دوش بگیرد. دوش گرفتن سبب می شود كلرامین از پوست، مو و چشم شما شسته شود.
  • بلافاصله پس از شنا از قطره های اشك مصنوعی استفاده كنید.
  • از عینك شنا استفاده كنید.