یکی از تفاوت‌های انسان دانا و انسان عاقل، عملکرد و بهره‌ای است که از علم برده می‌شود. درباره‌ی فواید و خواص مثبت ورزش بسیار شنیده و خوانده‌ایم اما عده‌ی معدودی دانسته‌هایشان را به‌راستی درک کرده و به آن عمل می‌کنند. اگر درباره‌ی مضرات سستی، خمودگی و ورزش نکردن از هر فردی که با ورزش بیگانه است بپرسید، قادر است نطق قرایی درباره‌ی نکات مثبت ورزش کردن و ضررهای ورزش نکردن سر دهد. ولی عاقل آن کسی است که به فهم عمیقی از علم می‌رسد و به آن عمل می‌کند. اکثر افراد سیگاری شاید حتی بهتر از غیرسیگاری‌ها از مضرات سیگار آگاه باشند ولی این غیرسیگاری‌ها هستند که عاقلانه با این مسئله رو‌به‌رو می‌شوند.

ورزش، به‌عنوان یکی از رفتارهای پسندیده‌ی آدمی همواره مورد ستایش مردم و تمجید اهل فن بوده است. پزشکان و متخصصان انسان‌ها را به ورزش کردن توصیه می‌کنند و عقلا نیز با تأیید حرف آنان، جوانان را به ورزش ترغیب می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های همه‌ی ورزش‌ها، ایجاد نشاط، سرزندگی در فرد است. در میان انواع ورزش‌ها، برخی بیشتر و برخی کمتر، این نیروی شورانگیز را در افرادی که ورزش می‌کنند ایجاد می‌کنند.  ورزش شنا و دیگر ورزش‌های آبی اما به سبب ارتباط مستقیم با آب، این حس را بیش از دیگر ورزش‌ها در روحیه‌ی افراد زنده می‌کند. خودِ محيط و تسهيلات استخر محل مناسبی برای تفريح و شادی است و ورزش را به کاری مفرح مبدل می‌کند.

چرا ورزش در آب؟

فارغ از ورزش‌های شناخته‌شده‌ی آبی مانند شنا و واترپولو، انجام حرکات ورزشی و نرمش کردن در آب خصایص مثبتی دارد. در آب بودن به خودی خود موجب می‌شود که شما ورزش کنيد زيرا هر حرکت شما در واقع عملی براي غلبه بر مقاومت آب بر بدن شما است. البته منظور از ورزش در آب، شنا نيست. منظور انجام دادن حرکات ورزشی مانند پياده‌روی، ايروبيک و نرمش‌هایی است که معمولا در خشکی انجام می‌گيرند.

ورزش در آب، اگر به طور صحيح انجام شود می‌تواند همان‌قدر که انجام اين حرکات بر روي زمين موثرند، براي بدن مفيد باشد. اين ورزش‌ها قدرت عضلانی، استقامت، نرمش و انعطاف‌پذیری و همچنين تعادل بهتر را براي ورزشکاران به ارمغان می‌آورند.

چرا پزشکان ورزش در آب را توصیه می‌کنند؟

نيروی رانش آب، تکيه‌گاه وزن بدن می‌شود. هنگامی که شما تا گردن در آب غوطه ور هستيد، آب در حدود ۹۰ درصد وزن شما را خنثی مي‌کند و به طور قابل توجهی از فشار وزن بر روی مفاصل، استخوان‌ها و ماهيچه‌ها می‌کاهد. شما به جای اين‌که با تمام وزن خود روی زمين محکمی فرود بياييد، تنها با ده درصد وزن خود ايستاده‌ايد. اين خاصيت، ميزان جراحات و آسيب‌های حين ورزش را به شدت کم مي‌کند.

هنگام غوطه‌وری در آب، جريان خون سريع‌تر مي‌شود و سلامت قلب و عروق شما را بهبود مي‌بخشد. در صورتي که دچار آسيب ديدگ و تورم در بخشی از بدن باشيد، فشار آب بر روی بدن از شدت تورم کاسته و درد را تخفيف مي‌دهد.

از آنجايي که آب محيطی متراکم‌تر از هوا است، شما با حرکت در آب مقاومتی از ۴ تا ۴۴ درصد بيشتر از مقاومت هوا را تجربه مي‌کنيد. ورزش در آب و غلبه بر اين مقاومت، مانند آن است که وزنه‌هایی به دست و پای خود بسته باشيد يا با دستگاه‌هاي وزنه‌دار به ورزش بپردازيد، با اين حسن که انجام اين حرکات در آب کم‌خطرتر است.

از آنجايي که نيروی جاذبه در آب کم می‌شود، شما در آب می‌توانيد آن دسته از حرکات کششی که انجام آن در خشکی برايتان ممکن نيست را انجام دهيد. فشار عمق آب بر روی بدن، مفاصل، ماهيچه‌ها و اندامهای داخلی، در حين ورزش مانند يک ماساژ خوب، به تمام بدن آرامش بخشيده و مانع کوفتگی بدن می‌شود.

ورزش کردن در آب برای افرادی که دارای یکی از ویژگی‌های زیر باشند بسیار مفید است:

  • ابتلا به آرتروز يا هر مشکل مفصلی ديگر
  • اضافه وزن يا چاقی مفرط
  • بيشتر اوقات روز را در بی‌تحرک سپری کند و به دنبال روشی ساده برای آغاز ورزش باشد
  • در حال طی کردن دوران نقاهت بعد از آسيب‌ديدگی يا يک جراحی بوده و قصد دارد با اجازه پزشک به اين ورزش بپردازد
  • ابتلا به مشکلاتی در ناحيه‌ی پشت
  • ضعيف بودن ماهيچه‌های پا
  • بارداری
  • سالخوردگی

در مجموع ورزش‌هایی که با آب ارتباط دارند و یا ورزش کردن در آب، علاوه‌بر ایجاد نشاط و سرزندگی، فواید زیادی برای سلامتی دارند که به چند نمونه از آن‌ها به‌طور اجمالی اشاره شد.

افراد سالخورده به‌ویژه با راه رفتن در قسمت کم‌عمق استخر، می‌توانند عضلات و مفاصل خود را بدون تحمل درد و فشار زیاد تقویت کنند. جوانان نیز با انجام حرکات ورزشی در آب‌، بدن خود را برای انجام ورزش‌های دیگر ورزیده می‌کنند. مشت زدن بوکسورها در آب یکی از این نمونه‌هاست. بااین‌وجود بسیاری از مردم با علم به خصایص مثبت ورزش و ورزش کردن در آب، همچنان ترجیح می‌دهند اوقات فراغت خود را به بطالت بگذرانند. پیشتاز استخر مهیار، به همه‌ی اقشار جامعه و گروه‌ها، استفاده‌ی بهینه از آب و ورزش کردن در آب را توصیه می‌کند.