استخرهای مهم جهان نسبت به فاکتورهای متفاوتی همچون امکانات موجود در آن‌ها تجهیزات به‌کاررفته، طراحی زیبا و ابعاد آن‌ها شناخته می‌شوند. ابعاد یک استخر که ظرفیت استفاده‌کنندگان و شناگران را تعیین می‌کند در شهرت آن اثرگذار است. مسلم است که هر چه ابعاد یک استخر بزرگتر باشد، تجهیزات آب‌رسانی و تصفیه‌ی آن و همچنین نگهداری استخر در شرایط ایده‌آل هزینه‌ی بیشتری طلب می‌کند. علاوه‌بر این، پیدا کردن مکانی مناسب برای ساخت چنین استخری کار دشوار و مهمی است. زمینی که بتوان استخرهایی با ابعاد بزرگ در آن ساخت باید دارای شرایط خاصی از حیث جغرافیا، خواص خاک و آب‌و‌هوای منطقه باشد. ابعاد استخرهای روباز بامساحت محفظه‌ی گودالی که آب در آن ریخته می‌شود و استخرهای سرپوشیده با مساحت سقفی که روی یک بنا قرار دارد سنجیده می‌شود. وجود استخرهای بزرگ در یک منطقه، از جذابیت‌های توریستی آن شهر محسوب می‌شود. این استخرها تعداد زیادی از افراد مشتاق و گردشگران را به سوی خود جلب کرده و در یک مکان معین پر از آب در کنار هم جمع می‌کند. در اینجا به چند نمونه از بزرگترین استخرهای روباز و سرپوشیده‌ی جهان اشاره می‌کنیم.

استخرهای روبا‌ز

بزرگترین استخر روباز جهان در کشور شیلی قرار دارد. در منطقه‌ی آلگاروبو در حوالی سانتیاگو پایتخت شیلی، اقامتگاهی خصوصی به‌نام “سن آلفونسو دل مار” وجود دارد. این اقامتگاه بزرگترین استخر روباز جهان را در خود جای داده که در کتاب رکوردهای گینس نیز ثبت شده است. گودال آب این استخر عظیم، ۲۵۰ میلیون لیتر آب را در خود جای می‌دهد که از اقیانوس آرام و با کمک تجهیزاتی همچون پمپ آب، فیلتر و تصفیه‌کننده تأمین می‌شود. طول این استخر ۱۰۱۳ متر و عمق آن در بیشترین حالت ۳/۵ متر است. این مجموعه‌ی عظیم که در دسامبر ۲۰۰۶ افتتاح شده است، مساحتی حدود ۷/۷ هکتار را پوشش می‌دهد. شرکت سازنده‌ی این استخر معروف، چیلن کریستال لاگون است که با هزینه‌ی اولیه‌ی ۲ میلیارد دلار آمریکا، پروژه را تحویل داد. هزینه‌ی نگه‌داری این استخر، سالانه ۴ میلیارد دلار است.

“مارینا بی سندز” تفریگاهی بر کرانه‌ی مارینا بی در سنگاپور است. این مجموعه که توسط لاس وگاس سندز ساخته شده، با ۸ میلیارد دلار سنگاپور، گران‌ترین کازینوی تکی جهان قیمت‌گذاری شده‌است. استخر این تفریگاه را می‌توان به‌عنوان دومین استخر روباز جهان معرفی کرد. این استخر عجیب در ارتفاع ۲۰۰ متری و روی سه برج ساخته شده است. طول این استخر ۱۵۲ متر است. این استخر سه برابر اندازه‌ی استاندارد یک استخر است. دیواره‌های استخر طوری طراحی شده است که گویا در آسمان شنا می کنید.

این استخر لبه ندارد و دور تا دور حوضچه‌ای است که آب استخر درون آن می‌ریزد و دوباره به داخل استخر پمپاز می‌شود. ظرفیت آب این استخر ۱۴۲۵ لیتر است. برای مسافران و توریست‌هایی که مهمان هتل هستند ورود به این پارک رایگان است اما شهروندان سنگاپور باید ۷۰ دلار بپردازند.

استخرهای سرپوشیده

بزرگترین استخر سرپوشیده‌ی جهان در آلمان قرار دارد. این استخر که با نام “اقامتگاه تفریحی جزیره‌های استوایی” شناخته می‌شود، داخل بزرگترین ساختمان بدونِ ستونِ جهان قرار دارد که دارای ۱۰۷ متر ارتفاع می‌باشد و مساحت آن ۶۶۰۰۰ مربع است. این ساختمان پیش از این به‌عنوان آشیانه‌ی کشتی‌های هوایی “زپلین” ساخته شده بود که هیچگاه به سرانجام نرسید. پس از مدتی یک شرکت مالزیایی آن را خریداری کرد که در نهایت به این اقامتگاه تغییر کاربری داد. از جذابیت‌های این استخر می‌توان به جزیره‌های استوایی با جنگل بارانی، ساحل و خورشید مصنوعی، درختان نخل و گل‌های ارکیده اشاره کرد.

دومین استخر سرپوشیده‌ی جهان در مرکز خرید “وست ادومونتون” واقع در کانادا ساخته شده است که این مرکز خرید نیز خود یکی از بزرگترین مراکز خرید دنیاست. این استخر سرپوشیده‌ی عظیم که درواقع یک پارک آبی است با نام “پارک آبی جهان” شناخته می‌شود. ظرفیت این پارک آبی ۴۰۰۰۰ نفر است که در میان پارک‌های آبی دیگر در دنیا قابل توجه می‌باشد. ویژگی‌های جالب این مکان تنها در ابعاد بزرگ ۲۱۰۰۰ متر مربعی آن خلاصه نمی‌شود. استخرهای موج سرپوشیده با امواج تقریبا ۲ متر و سرسره‌های ۲۵ متری آن، از دیگر نقاط جالب این استخر محسوب می‌شود.

“تفریحگاه کالاهاری” در سندوسکی آمریکا با مساحت ۱۶۰۰۰ متر مربع، جایگاه سوم را در میان بزرگترین استخرهای سرپوشیده‌ی جهان از آنِ خود کرده است. ویژگی جالب این بنا، سقف آن می‌باشد که بیشترین نور طبیعی ممکن را از خود عبور داده و آفتاب گرفتن در هر فصلی را ممکن می‌سازد. این پارک آبی دارای یک استخر موج، دو شبیه‌ساز موج‌سواری و یک استخر بسکتبال است.

از دیگر استخرهای سرپوشیده‌ی بزرگ در دنیا می‌توان از مرکز ملی ورزش‌های آبی پکن با مساحت ۱۲۰۰۰ متر مربع، تفریگاه کالاهاری در ویسکانسین دلز با مساحت ۱۱۶۰۰ متر مربع و پارک آبی سرپوشیده‌ی فالزویو در شهر نیاگارا فالز در کانادا با مساحت ۸۳۰۰ متر مربع نام برد.

دو استخر بزرگ در ایران

در ادامه به دو استخر ساخته شده در ایران که یکی از آن‌ها روباز و دیگری سرپوشیده است، به‌عنوان بزرگ‌ترین استخرهای کشور می‌پردازیم.

سرزمین موج‌های آبی در مشهد با مساحت ۸۴۶۰ متر مربع توانسته بالاترین رتبه را در میان استخرهای بزرگ ایران به خود اختصاص دهد. این پارک آبی که در سال ۱۳۸۶ افتتاح گردید شامل سرسره جت موج با طول ۳۰۰ متر و ارتفاع ۱۴ متر می‌باشد که توسط یک شرکت آلمانی در سال ۲۰۱۶ نصب شد. رودخانه‌ی خروشان، چاله‌ی فضایی و سقوط آزاد جذابیت‌های دیگر این پارک آبی هستند. سرسره‌ی تاپسی توروی در این پارک آبی، برنده‌ی بهترین سرسره‌ی آبی سال ۲۰۱۰ از طرف انجمن پارک‌های آبی جهان شد. فاز دوم پارک در سال ۱۳۹۷ ساخته شد که قابلیت استفاده‌ی هم‌زمان آقایان و بانوان را در یک روز فراهم کرد.

اوشن پارک کیش با مساحت ۵۶۰۰۰ متر مربع، بزرگترین پارک آبی روباز ایران می‌باشد که در سال ۱۳۹۵ افتتاح گردید. طراحی این پارک بر اساس راز قلعه‌ی خورشید (گروهی دزد دریایی که به یک جزیره حمله می‌کنند) تحت نظارت احمد جعفری‌نژاد از مشاهیر دیزنی ساخته شده است. امکانات تفریحی این پارک شامل سرسره‌ای به ارتفاع ۲۴ متر، ۱۳ راید، ۴ استخر شنا و یک اسپا و … می‌باشد.