طراحی سونای خشک به شیوه‌های متنوعی انجام می‌شود که برای ساخت آن از انواع چوب به‌عنوان مواد استفاده می‌کنند. برخی عملگرا هستند و تمرکزشان بر کاربرد سونا بیشتر است، برخی دیگر کانون توجه‌شان بر جذابیت‌های ظاهری یک سونا است. اما محدوده‌ی انعطاف در استفاده از مواد ساخت سونا چندان فراخ و بی‌مرز نبوده و استانداردهایی جهانی در رابطه با آن وجود دارد. برای مثال، چوبی که در ساخت سونا به‌کار گرفته می‌شود، باید در برابر گرما و رطوبت مقاوم باشد. با این‌حال، معمولا از چند چوبِ خاص استفاده می‌شود که به ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم.

صنوبرِ لرزان یا پاپولوس تِرِمولا

صنوبر لرزان که با نام آسپِن معمولی نیز شناخته می شود، درختی برگ ریز از خانواده ی بی دست که در اروپا،آسیا و شمال آفریقا رشد می کند. پوب این گیاه ماده ای ایده آل برای نیمکت های سونا است. زیرا رزین را ترشح نکرده، شکاف ایجاد نمی کند و خیلی داغ نمی شود. سطح صاف و بافت نرم آن نیز جلوه ای زیبا به محیط سونا می بخشد. علاوه بر این می تواند بستری مناسب برای رنگ آمیزی و نقاشی باشد. بنابراین می توان از آن برای دیواره های داخلی و خارجی سونا استفاده کرد. این ماده در دو نوع طبیعی و اصلاح شده به جهت استفاده در سونا ارایه می شود.

سروِ سرخِ غربی یا تویاپیلیکاتا

سرو سرخ غربی یک درخت مخلوطیِ همیشه سبز در خانواده ی سروهاست که به سدرِ قرمز اقیانوس آرام نیز مشهور است.

از این چوب سرخ رنگ برای ساخت نیمکت ها، پله ها و فضای داخلی سونا استفاده می شود. دلایلی نظیر عدم ترشح صمغ درخت و کنترل حرارت محیطآن را به گزینه ای مناسب برای ساخت سونا بدل کرده است. این ماده باعث دفع آب نیز می شود. سرو سرخ غربی با رشد بیشتر در قسمت غربی آمریکای شمالی به دلیل عطر و بوی دلپذیر و رنگ قرمز خاص آن با طیف وسیعی از سایه های طبیعی شناخته شده است و همین امر آن را در صنعت طراحی و ساخت سونا محبوب کرده است.

هِمِلوک کانادایی

این گیاه با نام های تِسوگا کانادِنسیس و شوکرانِ شرقی نیز معروف است. نرم است، دانه درشت است و رنگ زرد نخودی آن برای دیواره های خارجی سونا مناسب است. به همان اندازه که دوام و استحکام این چوب برای ساخت سونا مناسب است، سطح عاری از گره و یکنواخت آن نیزبرای استفاده در محیط سونا ایده آل است. تابش نور به این گیاه به صورت یکنواخت است و عطر و بوی آن تولید آرامش می کند.

توسکای سیاه

به خاطر زنگ قرمز تیره و بافت دلپذیر این گیاه با نام توسکای سیاه شناخته می شود. این ماده تکمیل کننده ی پروژه ی ساخت سونا است. ویژگی های منحصر به فرد این گیاه همچون دوام و استحکام و انعطاف در برابر اصلاح پذیری آن را به یکی از گزینه های ایدهآل برای استفاده از سونا به ویژه دیواره های داخلی تبدیل می کند.این گیاه درختی برگ ریز از خانواده ی کاج ها است. در اروپا و جنوب غربی آسیا به خوبی رشد می کند. چوب آن مقاوم است و گرم نمی شود. توسکای سیاه دارای ترموهای حرارتی بوده و اصلاح آن به سهولت انجام می پذیرد.

کاج اسکاتلندی

کاج اسکاتلندی درختی از خانواده ی کاج هاست که کاربرد ان در دیواره های خارجی سونا معمول است. این گیاه درسراسر اروپا و آسیا به خوبی رشد می کند. به خوبی در برابر هرگونه تعدیل حرارتی پاسخگو است و ظاهری منحصر به فرد به سونا می بخشد. معمولا پیشنهاد می شود که از این ماده به صورت طبیعی استفاده شود. چراکه الگوی طبیعی الوار آن برای تکنیک های ویژه ی برس زدن مناسب است.

صنوبر نروژی

صنوبر نروژی یک درخت همیشه سبز ازخانواده ی کاج هاست که با نام کاج اروپایی نیز شناخته می شود. تقریبا سفید مایل به زرد روشن است. این درخت دارای یکی از سبک ترین چوب های جهان است. سنوبر نروژی که در اروپای شمالی و مرکزی به خوبی رشد می کند اغلب به صورت الوارهای طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از اصلی ترین کاربردهای این گیاه برای ساخت سونا سطوح دیواره های بیرونی است. پیشنهاد می شود این چوب هرچه بیشتر برس زده شود تا خطوط و الگوی طبیعی آن برجسته تر شود.

خاکستر آمریکایی یا خاکستر سفید

خاکستر آمریکایی یک درخت برگ ریز دایمی از خانواده ی زیتون است که در آمریکای شمالی می روید. چوب با ارزش، با دوام و مستحکم آن در صنایع تزیینی کاربرد فراوانی دارد. این چوب وقتی از نظر حرارتی اصلاح می شود به رنگ قهوه ای تیره در می آید. بافت جذاب، الگوی منحصر به فرد و هایلایت های برجسته از مشخصه های این چوب است.

کاج رادیاتا

کاج رادیاتا درختی مخلوطی از خانواده ی کاج هاست. به دلیل رشد سریع و کیفیت عالی چوب آن در بسیاری از مناطق جهان این گونه ی گیاهی سوزنی برگ زیر کشت می رود. گره های این چوب در معرض دید نیستند. دارای براده یا خرده چوب نبوده و از خود صمغ ترشح نمی کنند. همچنین این چوب خیلی دیر داغ می شود که آن را برای ساخت نیمکت و پله های سونا مناسب می کند. الوارهای عریض که به سادگی برس زده می شوند، سیه چردگی ظاهر آن که در اثر اصلاح حرارتی به وجود آمده و جلوه ی چشم گیر این چوب نمایی زیبا و حالتی لوکس به سونا می دهد.

صنوبر نیگرا

صنوبر نیگرا یکی از اعضای خانواده ی بید است که به طور طبیعی رنگ زرد روشن دارد. این گیاه دارای ویژگی هایی است که برای کاربرد در سونا مناسب است. بافت نرم، عدم ترشح صمغ و بدون گره بودن آن برای قسمت های مختلف سونا ایده آل است. همچنین خیلی گرم نمی شود و پس از اصلاح حرارتی استحکام و دوامش را حفظ می کند. نیم-کره ی شمالی زمین محل مناسبی برای رشد این گیاه است.

ماگنولیا

ماگنولیا که با عنوان درخت لاله نیز شناخته می شود به خانواده ی ماگنولیا تعلق دارد. الگوی این درخت بی شباهت به کاج و کاج رادیاتا نیست. چوب آن کم تراکم است که برای ساخت نیمکت سونا و فضای داخلی گزینه ای مناسب است. این گیاه به طور طبیعی به رنگ طلایی با رگه های خامه ای رنگ است. پس از اصلاح حرارتی سایه ای تیره به آن اضافه می شود که ظاهری منحصر به فرد و لوکس به سونا می بخشد. تخته های آن عریض اند که کار برش و فرچه زدن را آسان می کند. در بیشتر بخش های آمریکای شمالی ماگنولیا به خوبی رشد می کند.