پس از ابراز علاقه‌ی عموم مردم به شنا و داشتن استخری خصوصی از آنِ خودشان و در نتیجه پیشرفت علم و تکنولوژی برای ساخت و ارتقای استخرهای سنتی، پدیده‌ی دیگری به نام استخرهای آماده یا استخرهای پرتابل ظهور کرد. ساخت کوچکترین، ساده‌ترین و ارزان‌ترین استخر، می‌تواند نسبت به هزینه‌های جاری زندگی، پرهزینه باشد. علاوه‌بر هزینه‌ی ساختِ خود استخر، یافتن مکانی مناسب برای این امر کار چندان ساده‌ای نیست. برای ساخت هر نوع استخر، چه سرپوشیده و چه روباز، به زمینی نسبتا بزرگ و مناسب نیاز داریم. با رشد جمعیت شهرها و همه‌گیر شدن پدیده‌ی آپارتمان‌نشینی، ابعاد خانه‌ها هر روز کوچک‌تر می‌شوند.  البته ناگفته نماند که ساختن استخر در آپارتمان و حتی بر فراز بلندترین برج‌ها، امری نشدنی نیست. ولی برای این کار باید مقتضیات حفر گودال و نصب تجهیرات فراهم باشد که معمولا در آپارتمان‌ها و برج‌ها پیشبینی نشده است. بااین‌وجود اگر کسی حیاط کوچکی در محل زندگی‌اش داشته باشد، می‌تواند بدون حفر گودال و لوله‌کشی‌ پیچیده برای آب‌رسانی، استخری از نوع استخرهای آماده یا پرتابل داشته باشد. استخرهای پرتابل را می‌توان در حیاط اصلی، حیاط پشتی، تراس بزرگ، سالنی وسیع و یا هر جای دیگری که امکان‌پذیر باشد قرار داد. برای انتخاب مکان و نوع استخر پرتابل می‌توانید از مشاورانِ پیشتاز استخر مهیار کمک بخواهید.

چرا استخرهای آماده یا پرتابل این‌قدر محبوب هستند؟

زمانی بود که تنها ثروتمندان می‌توانستند از عهده‌ی مخارج شنا کردن برآیند. استخر باید در یک فرآیند ساخت‌و‌ساز طولانی و پیچیده در زمینی معین ساخته شود، بنابراین نیاز به فضای زیاد و هزینه‌ی قابل توجهی بود.  با ورود پدیده‌ی استخرهای پرتابل همه چیز تغییر کرد. پوسته و بدنه-ی استخر از قبل در کارخانه‌ها با اندازه و اشکال مختلف ساخته می‌شود. از این رو طیف گسترده‌ای از مردم می‌توانند استخری پیدا

کنند تا با حیات خانه‌شان هماهنگ باشد. تنوع این استخرها به اندازه-ای است که حتی اگر فضای زیادی در دسترس نباشد و یا شکل حیاط غیر منتظم باشد می‌توان چیزی یافت.  از آنجایی که استخرهای آماده نیاز به کار ساختمانی کمتر، نصب سبک‌تر و جابه‌جایی راحت‌تری دارند می‌توان به قیمت ارزانی خریداری کرد و راه حل مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای برای هر خانه ارائه داد. این به تنوع گسترده‌ای از افراد مجرد، زوج‌ها و خانواده‌ها امکان داشتن یک استخر را می‌دهد.

انواع استخرهایپرتابل

1- استخر وینیل لاینر‌:

 این ارزان‌ترین گزینه در میان استخرهای پرتابل است. این نوع از استخرهای پرتابل معمولا از رِزین با یک قاب فلزی برای پشتیبانی و نگهداری بهتر ساخته می‌شود. قبل از استفاده از استخر به یک درپوش وینیل نیاز است. استخرهای وینیل در اندازه‌ها، اشکال و طراحی‌های متنوع ساخته می‌شوند.

2- استخر پرتابل کانتینر:

این نوع از استخرهای پرتابل این روزها به طور فزاینده‌ای رواج یافته است. شکل هندسیِ این استخرها مانند یک جویِ آب است. جنس محفظه‌ی آن‌ها از فایبرگلاس است. طراحیِ باریک این نوع از استخرهای پرتابل فضای ایده‌آلی را برای شنا کردن فراهم می‌کند.

3- استخر پرتابل کوچک:

استخر پرتابل کوچک به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند گزینه‌ای جذاب به جای دیگر انواع استخر پرتابل شد. استخر پرتابل کوچک را می‌توان در دو شکلِ متفاوت استفاده کرد. بنابراین حتی در کوچک‌ترین فضاها هم هماهنگ می‌شود. این استخر پرتابل به اندازه‌ی استخرهای سنتی پیشرفته است. برای ساخت آن از به روزترین فناوریِ مهندسیِ استخر بهره گرفته شده است. مواد کامپوزیت و فایبرگلاس به کار رفته در آن قدرت و دوام آن را بدون صرف هزینه‌ی زیاد تضمین می‌کند.

مزایای استخرهای آماده یا پرتابل:

1-هزینه:

اولین و بارزتزین مزیت یک استخر پرتابل نسبت به استخرهای سنتی قیمت ساخت و راه‌اندازی آن است. علت ارزان بودن استخر پرتابل در مقابل استخرهای سنتی استفاده از مواد اولیه‌ی کمتر، زمان کمتر و سهولتِ نصب آن است. بدیهی است که ساخت یک استخر سنتی هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد. همچنین استفاده از فایبرگلاس و مواد به‌کاررفته برای ساخت استخر پرتابل بسیار کم‌هزینه‌تر از بتن ریزی در زمین و انجام کارهای ساختمانی می‌باشد. استخرهای آماده به‌جای این‌که در داخل زمین ساخته شوند روی زمین نصب می‌شوند. تمام چیزی که لازم است یک صفحه‌ی بتنی برای تراز کردن زمین در زیر استخرِ نصب شده است که می‌تواند به سرعت و به راحتی انجام شود. خودِ استخر نیز در کارخانه از قبل ساخته می‌شود.

2-راحتی:

ساخت استخرهای سنتی در هر اندازه و ابعادی هم که باشد مدت زیادی طول می‌کشد. عملیات حفاری و دیگر امور ساختمانی در مدت زمانی که مهندسان و کارگران در خانه‌ی شما مشغول به کار هستند، زندگی شما را مختل می‌کند. تا زمانی که این فرآیند سپری نشود شما قادر به استفاده از استخر خود نیستید. اما استخرهای پرتابل هیچ‌کدام از این مشکلات را ندارند. این نوع از استخرها به صورت کیتِ کامل فروخته می‌شوند. سیستم پمپ آب‌رسان و دستگاه تصفیه که همراه بدنه‌ی استخر به مشتری داده می‌شود در کم‌ترین زمان قابل نصب و تنظیم است. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که استخر را پر کنید و پس از چند ساعت از آن استفاده کنید.

3- قابلیت حمل و نقل:

واضح است که یکی از مزایای اصلی یک استخر پرتابل قابل حمل بودن آن است.بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم حداقل یک بار در طول دوران بزرگ‌سالی‌مان از خانه‌ای به خانه‌ی دیگر نقل مکان کنیم.

طبیعی است که ترجیح می-دهیم مدت زمان بیشتری از منافع هزینه‌ای که برای استخرِ شنا کرده‌ایم شنا کنیم. استخرهای پرتابل این امکان را به شما می‌دهند که آن را مانند دیگر وسایل منزل جمع کرده و در خانه‌ی جدید نصب کنید. طراحیِ این استخرها به گونه‌ای است که به راحتی با یک کامیونت جابه‌جا می‌شوند.

مشکلات استخر پرتابل:

1- تمیز کردن و نگهداری:

تمام استخرهای شنا از آن جهت که محیطی در ارتباط با بدن انسان هستند باید به خوبی تمیز و نگهداری شوند. استخرهای پرتابل نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگر فیلتراسیون و سیستم گردش آب عملکرد مناسبی نداشته باشد منجر به راکد ماندن اب و رشد جلبک‌ها می‌شود. علاوه‌براین حفظ تعادل شیمیاییِ صحیح در استخر بسیار ضروری است، زیرا کمبودِ میزان مواد شیمیایی می-تواند باعث فراهم کردن محیطی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها شود. از طرف دیگر زیاده‌روی در استفاده از مواد شیمیایی منجر به تحریک پوست و سوزش چشم می‌شود که البته این مورد درباره‌ی همه‌ی انواع استخر صادق است. تمیز کردن و نگهداریِ استخر شاید کاری وقت‌گیر باشد اما به جهت حفظ بهداشت وظیفه‌ایست که مالکان خصوصی باید جدی بگیرند. تمیز کردن نوع کوچک در استخرهای پرتابل به مراتب راحت‌تر از نوه وینیل لاینر است. زیرا این نوع دارای سطح صافی هستند که باعث رشد جلبک‌ها می‌شوند.

2- خسارت و تعمیرات:

بعضی از استخرها بیش از انواع دیگر در معرض آسیب هستند. استخر پرتابل وینیل لاینر در اثر استفاده‌ی زیاد بیش از دیگر استخرها آسیب می‌بینند. این بدین معنی است که شما ممکن است مجبور شوید گاه‌گاهی پارگی‌های به وجود آمده را تعمیر کنید. اگر استخر پرتابل وینیل لاینر به طور مداوم هرروز توسط اعضای خانواده استفاده شود عمر مفیدی در حدود 5 تا 10 سال خواهد داشت که پس از این مدت باید با استخر دیگری جایگزین شود.

3- زیبایی:

بعضی مردم بر این باورند که استخرهای پرتابل به سبب اینکه در زمین ساخته نمی‌شوند به اندازه‌ی استخرهای سنتی جذاب نبوده و در هماهنگی با دیگر عناصر ساختمان و حیاط نیستند. با این حال گزینه‌های زیادی از استخرهای پرتابل وجود دارد که می‌توانید در تناسب با محل قرار گرفتن آن به خانه‌ی شما نمایی جذاب ببخشند.

آیا یک استخر پرتابل مناسب شماست؟

این سوالی است که باید با دقت بیشتری به آن پاسخ دهید. طبیعی است که استخرهای پرتابل نمی‌توانند همه‌ی امکانات استخرهای سنتی را با خود داشته باشند. اما اگر می‌خواهید با هزینه‌ی کمتری صاحب استخر شوید و یا مکان مناسبی برای ساختن یک استخر درون زمین ندارید به استخر پرتابل فکر کنید. همین‌طور استخر‌های پرتابل برای افرادی که مدام محل زندگیِ خود را تغییر می‌دهند گزینه‌ای مناسب است.  در پایان می‌توان از استخرهای پرتابل به عنوان پدیده‌ای نو که بسیاری از محدودیت‌ها را مرتفع می‌کند یاد کرد. اکر مایلید اطلاعات بیشتری درباره‌ی این نوع از استخرها کسب کنید با مشاوران “پیشتاز استخرِ مهیار” تماس بگیرید.