استخر مکانی زیبا و سرگرم کننده است که به خانه ی شما امکاناتی منحصر به فرد و ظاهری لوکس می بخشد. استخرها به دو نوع کلیِ روباز و سرپوشیده تقسیم می شوند که هرکس بر اساس فضا و نیاز خود یکی از آن ها را جهت ساختن در خانه اش انتخاب می کند. در این نوشته به بررسیِ تفاوت های اساسیِ استخرهای سرپوشیده و روباز می پردازیم.

ظاهر

استخرهای روباز از آن جا که بیشتر قابل رویت هستند به کلیت یک خانه نمایی جذاب تر می دهد. یک استخر روباز وقتی در حیاط یک خانه قرار داشته باشد خودبه خود و بدون هیچ زینتِ اضافه و تزیین محوطه را چشم نواز می کند. اما استخرهای سرپوشیده معمولا در قسمتی از خانه قرار دارن که قابل رویت نیست. همچنین برای زیباسازی یک استخر سرپوشیده نیاز به تزییناتی داریم که با کارهای ساختمانی فراهم می شود. اما یک استخر روباز را با ساده ترین وسایل می توان تزیین کرد.

نصب و راه اندازی

برای ساخت یک استخر سرپوشیده در یک خانه از پیش باید نقشه ای وجود داشته باشد. استخرهای سرپوشیده از آن جهت که بخشی از یک ساختمان محسوب می شوند برای ساخت آن ها باید در حین نقشه کشی و تکوین ساخت و ساز جایی در نظر گرفته شود. در غیر این صورت عملیات خاک برداری برای ایجاد مخزن و اقدامات پیش گیرانه از نشت و نفوذ آب به ساختمان و همچنین جلوگیری از صدمه خوردن به پِی و دیگر اجزای خانه کای پرهزینه و پر دردسر می شود. اما کافی است تا حیاط بزرگی در خانه داشته باشید که از فضای ان برای ساخت یک استخر روباز استفاده کنید.

هزینه

به طور کلی هزینه ی ساخت سرپوشیده گران تر از استخرهای روباز است. علاوه بر لوله کشی، سیستم تصفیه ی آب باید تجهیزاتی برای مهار بخار و رطوبت به وجود آمده در نظر گرفت. هزینه های عایق کاری و آب بندی در یک استخر سرپوشیده معمولا بیشتر از استخر روباز است. بیشترین هزینه در ساخت یک استخر روباز برای آماده سازی محوطه، عملیت حفاری، تراز کردن و سیستم تصفیه ی آب خرج می شود.

تعمیر و نگهداری

استخرهای روبازاز آن جهت که معمولا بدون پوشش و در معرض آلودگی های گوناگون قرار دارن به طور مرتب باید تمیز شوند. علاوه براین ممکن است حشرات و حیوانات کوچک جثه وارد آب شوند. تغییرات فصلی و آب و هوایی نیز ممکن است به بدنه ی استخر و محوطه ی ان آسیب برساند اما استخرهای روباز به دلیل آنکه در خارج از ساختمان هستند نیاز به تهویه ندارند. استخرهای سرپوشیده کمتر از استخرهای روباز در معرض آلودگی های محیطی هستند اما برای خروج گازهای تهدید آمیز و بخار آغشته به کلر نیاز به تهویه دارند.

قرارگیری در معرض نور خورشید

با آنکه شنا کردن در هوای آزاد به ویژه در فصول گرم سال لذتی وصف ناشدنی دارد اما استخرهای روباز به دلیل آنکه مدام در معرض آفتاب هستند محیط مناسبی برای رشد جلبک در آب فراهم می کنند. بنایراین کنترل میزان کلر به طور مرتب یک مشکل بزرگ است. اما استخرهای سرپوشیده در معرض نور خورشید نیستند. بنابراین نیازی به نگرانی برای رشد جلبک ها نیست.

بو

برای ضدعفونی کردن آب استخر معمولا از کلر استفاده می شود. در استخرهای سرپوشیده گاز کلر در هوا آزاد می شود. این گاز بویِ خاصی دارد که ممکن است منجر به مشکلاتی همچون آسم و دیگر مشکلات تنفسی بشود. همچنین بوی کلر  به طور کلی حساسیت زا است و استشمام مداوم آن احتمال ابتلا به میگرن را افزایش می-دهد. به هزینه های ساخت استخرهای سرپوشیده باید هزینه ی نصب سیستمِ تهویه برای به جریان انداختن هوای تازه را افزود. بوی کلر در استخرهای روباز در هوا پخش شده و به سرعت از بین می رود. استخرهای روباز از این نظر کمتر در معرض بوهای نامطبوع هستند.

وابستگی به آب و هوا

استخرهای روباز در همه ی فصول سال قابل استفاده نیستند. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که در بیشتر ماه های سال هوا گرم است، ساخت یک استخر روباز گزینه-ای جذاب است. البته این را هم باید در نظر داشت که حتی در مناطق استوایی با آب و هوای گرم گریزی از بارش های ناگهانی و یا سرما نیست. استخرهای سرپوشیده وابسته به آب و هوا نیستند و در هر زمانی از سال می توانید ازآن ها استفاده کنید. اگر شما فردی وابسته به ورزش های آبی هستید داشتن یک استخر سرپوشیده انتخابی مناسب تر است چرا که هیچ محدودیتی مانع ورزش کردن شما نخواهد شد.

رعد و برق

به طور استاندارد هر دو استخر روباز و سرپوشیده باید مجهز به سیستمی باشد که بارهای الکتریکی را به زمین منتقل کند. در هنگام طوفان و رعد و برق احتمال برخورد صاعقه با آب که خود یک هادیِ الکتریسیته است می تواند بسیار خطرآفرین باشد. با این حال استخرهای روباز در معرض ریسک چنین پدیده ای هستند.

جمع بندی

در مجموع هرکدام از استخرهای سرپوشیده و روباز برخوردار از مزایا و دارای معایبی هستند. انتخاب ساخت یکی از انواع این استخرها به فاکتورهای متعددی وابسته است. فضای تعیین شده، هزینه ی در نظر گرفته شده، سبک زندگی و خواسته ی شما از یک استخر در انتخاب نوع آن اثرگذار است. استخرهای سرپوشیده با آنکه هزینه ی بیشتری می طلبند اما امکانات نامحدودی را نیز در اختیارتان می گذارند. استخرهای روباز جلوه ای زیبا به خانه ی شما می بخشند. اما در روزهای سرد سال حتی با وجود سیستم گرمایش آب محدودیت هایی را برای شنا ایجاد می کنند. در پایان پیشنهاد می شود پیش از اقدام برای ساخت یک استخر با مشاوران پیشتاز استخر مهیار مشورت کنید. پیشتاز استخر مهیار با کسب تجربه ای گران بها در امر ساخت انواع استخر از صفر تا صد حتما بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می دهند.