1- دوش گرفتن و شستشوي بدن :قبل از ورود به محوطه استخر وسونا , حتما دوش بگيرد و بدن اتان را با مواد شوينده بطور کامل بشوئيد . اين کار براي حفظ بهداشت استخر و سونا و جکوزي خواهد شد ضمنا اينکه براي سلامت خودتان و ديگران هم خيلي اهميت دارد. بدن رد فضاي گرم سونا شروع به عرق کردن مي کند در اين حالت ميکربهايي که بر روي پوست بدن وجود دارند شرايط خوبي براي تکثير پيدا مي کنند بنابراين لازم است که حتما بدن خود را بشوئيد تا مقدار اين ميکربها کمتر شود !

2- سوناي بخار و گرم کردن بدن :براي شروع بهتر است ابتدا از سونايي بخار شروع کنيد فضاي گرم و مرطوب اين مکان , محيط خيلي مناسبي است تا دماي بدن شما بالا رود و ماهيچه ها و رگهاي بدن شما آماده فعاليت بدني شوند . زمان ماندن دراين مکان مي تواند حدود 5 تا 7 دقيقه باشد . اين کار دقيقا همان گرم کردن قبل از انجام حرکات ورزشي را دارد و به اين منظور صورت مي گيرد که به ماهيچه ها و تاندون ها ي بدن آسيبي نرسد و قابليت انبساط و انعطاف آنها را افزايش دهد .

3- شنا در استخر :بعد از بيرون آمدن از سوناي بخار , بدن شما آماده است که شنا کند مي توانيد به مدت حداقل 30 دقيقه در استخر به انجام شناي قورباغه يا کرال سينه يا هر شناي ديگري که مورد علاقه اتان است بپردازيد اين کار براي بالابردن ضربان قلب شما و بهبود وضعيت قلبي و عروقي شما لازم است .

4- جکوزي گرم و رفع خستگي :چون بعد از شنا کردن بدن شما خسته شده است بهتر است حدود 5 دقيقه اي هم در جکوزي داغ باشيد و با فشار آب بخش هاي مختلف بدن اتان را ماساژ دهيد تا نفس اتان هم به حالت عادي برگردد وآماده شويد تا جلسه اصلي سونا را شروع کنيد . سعي کنيد همه بخش هاي بدن را ماساژ دهيد و از ماساژ قوزک و کف پا را هم فراموش نکنيد ! که خيلي موثر است
5- سوناي خشک و فوائد بيشمار آن :حالا بدن شما آماده است که يک جلسه کامل سوناي خشک را تجربه کند راحت بر روي يکي از طبقات سونا دراز بکشيد . يادتان باشد در سونا نبايد هيچ گونه حرکات ورزشي انجام دهيد فقط مي توانيد به آرامي بخش هايي از بدن اتان را ماساژ دهيد. لازم است بين 15 تا 20 دقيقه درسونا بمانيد اگر طاقت تحمل گرما را نداريد براي چند لحظه بيرون بيائيد کمي آب سرد بر روي سرتان بريزيد و مجددا يه سونا بگرديد اگر شما بتازگي سونا رفتن را شروع کرده ايد نبايد انتظار داشته باشيد که براحتي بتوانيد 20 دقيقه در سونا بمانيد . اين کارآدمهاي حرفه اي است !

6- دوش گرفتن وشستن عرق هاي :بعد از بيرون آمدن از سونا بايد حتما دوش بگيرد تا عرق هاي بدن اتان شسته شود نه اينکه مثل اين آدمهايي که به استخر موج در ممکو مي آيند با چند ليتر عرق روي بدن بداخل استخر و يا جکوزي برويد ! بهتر است از دوش آب سرد استفاده کنيد تا کمي بدن اتان خنک شود

7- پريدن در جکوزي سرد براي خنک شدن بدن: بدون شک لذت بخش ترين قسمت سونا رفتن همين هنک شدن يکباره در آب سرد است چنان بدن سر حال مي آيد و بقدري اين کار دلپذير است که حدي ندارد برخي از اينکه يکباره در آب سرد بپرند واهمه دارند ولي اين ترس بيمورد است شما اگر ناراحتي قلبي نداريد و بدن اتان سالم است بدون هيچ ترس و واهمه اي مي توانيد در آب سرد جکوزي برويد با اين شرط که آب جکوزي واقعا سرد باشد .شما حتي اگر روزهاي اول انجام اين کار برايتان مشکل ياشد بتدريج عادت مي کنيد .

8- تمام کردن برنامه :شما در اين حالت مي توانيد برنامه خود را تمام کنيد يا اگر دوست داشتيد يک دو بار ديگر هم به جکوزي داغ برويد و مجداد بقه جکوزي سرد برگرديد ( که نوعي حمام آب گرم و سرد متناوب يا : contrast bath است که براي تحريک غدد بدن و بالابردن مقاومت بدن بسيار مفيد است . درهر صورت بايد بياد داشته باشيد که پايان برنامه بايد با آب سرد توام باشد تا حرارت بدن که ناشي از اقامت در سونا بوده است خنک شود .

9- خشک کردن و خنک کردن کامل بدن :حتما بدن اتان را کاملا خشک کنيد و درجه حرارت آن را نيز به حالت طبيعي برگردانيد .

10- نوشيدن آب کافي براي جبران مايعات زا دست رفته بدن :سونا رفتن بدليل اينکه باعث تعريق مي شود و بدن را با کمبود آب مواجه مي کند نياز دارد که بعد از بيرون آمدن از سونا به اندازه کافي آب بنوشيد تا مايعات بدن جبران شود بايد با استفاده از ميوه هاي مختلف و موادغذايي تازه , املاح از دست رفته را نيز جبران و جايگزين گرد . يکي از بهترين نوشيدني ها ” ماء الشعير ” که چون حاوي ويتامينهاي گروه B هست از اين نظر مي تواند مفيد باشد .