به محفظه یا ظرفی که به‌جهت ورزش، تفریح و فعالیت‌های مرتبط با آب، در آن آب ریخته شود استخر گفته می‌شود. واژه‌ی استخر با آن‌چه به‌نام حوض، حوضچه یا حمام خوانده می‌شود متفاوت است. معمولا به محفظه‌ی پر آبی که انسان بتواند در آن غوطه‌ور شود و به فعالیت‌های بدنی بپردازد استخر می‌گویند.

استخرها با توجه به تکنولوژی ساخت، کاربری آن‌ها و مکانی که در آن قرار دارند به انواع مختلف تقسیم می‌شوند. با پیشرفت علم و فن‌آوری، استخرها مطابق با استانداردهای تأیید شده ساخته می‌شوند. ساخت استخر نیز امروزه خود به یک حرفه و مهارت تخصصی بدل شده که به دانش افراد متعددی نیازمند است. بیشتر مردم از استخرهای عمومی استفاده می‌کنند، اما برخی ترجیج می‌دهند برای تمدد اعصاب و انجام ورزش‌های آبی، استخری خصوصی در محل زندگی خودشان تعبیه کنند. با پیشرفت شهرنشینی و سر‌به‌فلک کشیدن آپارتمان‌ها، برج‌ها و آسمانخراش‌ها، پیدا کردن زمینی برای ساخت استخر کاری دشوار و پرهزینه شده است. البته با پیشرفت تکنولوژی، امروزه در کوچک‌ترین مکان‌ها هم می‌توان استخری سرپوشیده و یا روباز ساخت. هتل‌ها و باشگاه‌های ورزشی نیز بیش از گذشته به ساخت استخر راغب گشته‌اند و شرکت‌های ساخت استخر نظیر پیشتاز استخر مهیار، با رقابت در این بازار، نتیجه‌ی پژوهش‌ها و تجربیاتشان را به‌ بهترین شکل ممکن ارائه می‌دهند. هزینه‌ی ساخت استخر نسبت به مواد اولیه‌ی آن، تأسیسات و تکنولوژی به‌کار رفته در آن متغیر است. میزان استفاده از مواد گوناگون همچون بتن، فلز، پلاستیک، فایبرگلاس، پلمیر، گچ و فولاد در قیمت نهایی تأثیرگذار است. هزینه‌های دیگری مانند گرم‌کن، عرشه‌ی ساختمان، نصب حصارها، روکش و تزئینات استخر در بالا و پایین رفتن قیمت مؤثر است.

دسته‌بندی تجهیزات:

تجهیزات و تأسیسات ساخت یک استخر به شش گروه کلی تقسیم می‌شود:

گروه اول: تجهیزات ساخت و مصالح برای گودبرداری و روکش

گروه دوم: تجهیزات لوله‌کشی و آب‌رسانی

گروه سوم: تجهیزات تصفیه فیزیکیگروه چهارم: تجهیزات گندزدایی

گروه پنجم: تجهیزات گرمایش آب

گروه ششم: تجهیزات جانبی

تجهیزات ساخت استخر در مراحل مختلف:

گروه اول مربوط به ساخت کلیت استخر در یک مکان معین است.  این شاخه از تاسیسات ساختمانی ، مربوط به کارهای ساختمانی از قبیل بتن‌ریزی ، آرماتوربندی ، سقف‌گذاری ، دیوارچینی ، نازک‌کاری ، نماسازی و کلیه امور مربوط به حوزه‌ی عمران و معماری ساختمان می باشد. انتخاب مواد برای روکش استخر همچون کاشی و سرامیک در این مرحله انجام می‌شود.

گروه دوم یا لوله‌کشی به دو بخش تقسیم می‌شود.

تأسیسات آبرسانی: وظیفه تأسیسات آبرسانی گردش آب در ساختمان است. این تأسیسات از کنتور آغاز شده و منابع ذخیره آب ، پمپ‌های آبرسانی و لوله های آب ساختمان را شامل می شود. تأسیسات فاضلاب: این تأسیسات به منظور جمع‌آوری فاضلاب ساختمانی (آب خروجی از حمام ، توالت ، روشویی و ..‌.) و هدایت آن به سمت شبکه فاضلاب شهری ، ایجاد می‌شود.

گروه سوم یا تصفیه‌ی فیزیکی آب استخر و یا به‌عبارتی فیلتراسیون یا فیلتر کردن آب یک فرآیند صرفا فیزیکی است که در آن ذرات معلق آلاینده و ناخالصی‌های موجود در آب از آن جدا می‌شوند. درصورت عدم انجام تصفیه فیزیکی آب استخر و راکد ماندن آب ، این آب به سرعت آلوده و برای شنا کردن غیرقابل‌استفاده خواهد گردید. با استفاده از پکیج تصفیه استخر علاوه بر به گردش درآوردن آب راکد استخر ها میتوان بخشی از آلودگی های موجود در آب استخر را نیز جدا نمود. تجهیزات مربوط به این مرحله شامل پمپ استخری، فیلتر شنی فایبرگلاس، سیستم تزریق مواد و فلوکولانت است.

گروه چهارم یا گندزدایی چیست؟  آب در استخرهای شنا معمولا در مدت زمان طولانی در استخر می‌ماند ، آب می‌تواند با میکروارگانیسم‌های مضر مانند باکتری آلوده شود. ویروس ها و جلبک ها توسط هر چیزی وارد آب می‌شوند و همچنین گرمایش آب، فرآیند تشکیل میکروارگانیسم‌ها را سرعت می‌بخشد. مرحله‌ی گندزدایی از مهم‌ترین مراحل ساخت یک استخر است که سلامت شناگران را تضمین می‌کند. گندزدایی روش‌های متفاوتی دارد که اطلاعات مربوط به آن را مشاوران مهیار استخر پیشتاز در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. تجهیزاتی که در این مرحله استفاده می‌شود شامل کلرزن خطی، کلرزن اتوماتیک، کلرزن نمکی، سیستم گندزدایی به روش AOP، سیستم‌های تولید و تزریق ازن و دستگاه گندزدایی UV می‌شود.

گروه پنجم یا مرحله‌ی گرمایش آب برای آسایش کاربران است. به منظور تامین دمای آسایش، که بین ۲۷ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد است، وجود یک سیستم گرمایش مناسب جهت بالا بردن دمای آب استخر و جکوزی و جبران افت دمای آب در اثر تلفات گرمایی ناشی از انتقال حرارت آب از سطح استخر به هوا و به کاسه استخر ضروری است. این کار به‌وسیله‌ی دستگاه‌های پیشرفته‌ای انجام می‌شود. همچنین نصب و راه‌اندازی این دستگاه‌ها کاری بسیار تخصصی است که مهیار استخر پیشتاز در آن تجربه‌ی زیادی کسب کرده است. تجهیزات اصلی مورد نیاز برای گرمایش آب شامل مبدل‌های حرارتی و پکیج‌های گرمایشی استخر است.

گروه ششم یا تجهیزات جانبی استخر: این تجهیزات برای رفاه و آسایش بیشتر کاربران در محیط استخر و سونا نصب می‌شوند. محدوده‌ی این تجهیزات بسیار زیاد و متنوع است. تجهیزاتی نظیر دستگاه بک‌واش اتوماتیک، پمپ‌های جت جکوزی، اسکیمر، گریل استخری، هیترهای برقی سونا خشک،دستگاه بخارساز برقی جهت سونا بخار و … در این گروه می‌گنجند.

صفر تا صد را به ما بسپارید

پیشتاز استخر مهیار با کسب تجربه‌ای مفید در امر ساخت و راه‌اندازی انواع استخر و سونا، قادر به ساخت هر نوع استخر، طبق نظر و سلیقه‌ی مشتریان است. همان‌طور که گفته شد این کار پیچیدگی‌های خود را دارد و از ابزارها و تجهیزات متعددی بهره می‌برد. پیشتاز استخر مهیار با معرفی گونه‌های مختلف تجهیزات، گستره‌ی انتخاب سفارش‌دهنده را بازتر کرده و بهترین نتیجه را ارائه می‌کند.